Fear of the dark

File:John Henry Fuseli - The Nightmare.JPG
 
 
Inatt drabbades jag av det hemskaste jag varit med om. Jag har aldrig tidigare varit så rädd för någonting i hela mitt liv! Jag hade svårt att somna på kvällen så jag låg vaken en bra stund innan jag slumrade in.
 
Det börjar med att jag vaknar och för ett fruktansvärt tryck över hela kroppen, varje centimeter av mig dras nedåt åt golvet. Det känns som att det står någon vid min säng och bara pressar ned mig i sängen. Samtidigt hör jag ett enormt brus som ekar i hela mitt huvud. Jag känner en närvaro, det är någon/något i rummet som inte vill mig väl.
 
Jag inser att jag inte kan röra mig och känner paniken komma men jag vågar inte öppna ögonen då jag är övertygad om att det står någon bredvid mig. Försöker vända på huvudet mot min kille som ligger bredvid i sängen men det går inte. Jag är helt paralyserad i ca 15 sekunder innan trycket och bruset släpper lite. Så börjar det igen och jag är fortfarande förlamad. Jag vill ropa på min kille men får inte ur mig ett ord. Kan inte röra läpparna, kan inte forma tungan, kan inte ropa.
 
Jag ligger där och är så otroligt rädd, det kännt som det gått en evighet men så plötsligt släpper det. På en sekund så kan jag röra mig och över mina läppar kommer helt plötsligt gälla skrik. Min kille vaknar och jag börjar storgråta. Jag gråter och svammlar om det som hänt länge, min kille fattar ingenting. Jag är fortfarande gränstlös rädd och vågar inte somna om med rädsla för att det ska komma tillbaka. Resten av natten spenderas med lampan tänd.
 
Helt förstörd kommer jag nästa morgon till jobbet och googlar nyckel-ord. Till min stora lättnad hittar jag faktiskt något som stämmer in exakt på det jag upplevt. Fenomenet kallas sömnparalys och uppstår när man vaknar mitt i REM-sömnen. Kroppen är då förlamad en kort tid (i efterhand uppskattar jag att jag låg paralyserad i ca 40 sekunder) och det är vanligt att uppleva hallucinationer under förlamningen. Otroligt skönt att få en förklaring till nattens tillstånd. Skulle det hända igen så är jag övertygad om att jag inte alls kommer att bli lika rädd.
 
Mer info om sömnparalys samt bilden ovan hittar du på här hos Wikipedia.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hennes Värld

Vardagsbetraktelser - Inredning - Karriär

RSS 2.0