Dag 04 - Vad bjuder jag på för mat?




Sofias risotto med marinerat kött och stekta champinjoner


När jag vill piffa till en maträtt (men inte orkar stå flera timmar i köket) så gör jag min egen risotto till. Tänkte dela med mig av detta superenkla knep.

Koka vanligt ris (ej jasminris) och ta av det från plattan innan det är helt färdigt. Det ska alltså vara lite vatten kvar. Släng i:

- 1-2 buljongtärningar beroende på hur mycket ris du gör (jag brukar ta en grönsak & en kött)
- Ett par dl grädde (jag brukar hälla i hela paketet 2,5 dl, ju mer grädde desto godare ju)
- Kryddor efter behag (och givetvis beroende på vad som serveras till)

På med grytan på plattan igen och koka upp under omrörning. När det blivit ungefär samma konsistens som gröt är det klart! Detta tycker jag är supergott att slänga ihop till en stekt köttbit och helt plötsligt har man en festmåltid (dock är det kanske inte den mest bildsköna maten men vad sjutton)

Enjoy!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hennes Värld

Vardagsbetraktelser - Inredning - Karriär

RSS 2.0